0 0
Read Time:1 Minute, 12 Second

Alltså kolla här och jämför med hur det var två år tillbaka. Då dominerades elbilsmarknaden av Tesla, Renault, BWM och Nissan i Europa. Namnen på tillverkarna i Bil Swedens statistik över nyregistreringar kändes igen.
I dag ser elbilskartan helt annorlunda ut. Nyligen lanserade Shanghai-baserade start-up-bolaget Aiways sin senaste modell, en helelektrisk U5 SUV i Frankrike. Kineserna använder livestream-events från märkets hemmamarknad för att pumpa upp intresset i Europa.
EV-Volumes, som tagit fram statistiken på bilden, skriver att många kinesiska tillverkare återhämtat sig från pandemi-året och de kinesiska start-up-företagen Nio, X-Peng, Hozon, Li Xiang, Leap Motor tar marknadsandelar. SAIC leder elbilsexporten av de kinesiska elbilsmärkena. Av sin produktion exporterades nästan var fjärde bil, oftast till Europa. 
Tesla har mer än dubblerat sina leveranser jämfört med förra året och håller täten. Det beror, enligt EV Volumes på försäljning av Model-3, Model-Y-lanseringen och högre försäljning i Kina. Volkswagen ligger tätt bakom och närmar sig inte minst med högre försäljning i Europa.  
Statistiken visar lite vilken fart som branschen håller och kinesernas intåg i Europa och stämningen är minst sagt laddad. Värt att notera är att marginalen på en Audi e-tron sannolikt är mycket större än hos icke-europeiska konkurrenter. Och uttrycket ”Made in China” börjar få en helt annan innebörd. Eller hur?https://www.linkedin.com/posts/maria-eriksson-3b128235_logistics-automotive-evcars-activity-6839626102395285504-7pRp/

Happy
Happy
0 %
Sad
Sad
0 %
Excited
Excited
0 %
Sleepy
Sleepy
0 %
Angry
Angry
0 %
Surprise
Surprise
0 %
Föregående inlägg Brandt Bil byter kilometer i timmen mot knop
Nästa inlägg Halvledarbristen värre än covid – nu behöver billogistikbranschen stöd från bilindustrin!