EU-kommissionen har publicerat ett utkast till förordningen om ett omförhandlat gruppundantag. I utkastet går man bland annat igenom reglerna för direktförsäljning och plattformar, ytterst intressant för bilbranschen.
Bland annat konstateras att marknaden med digital försäljning är mogen, men att tillverkarna inte får tillämpa grossistpriser som gör det svårt för distributörer att göra avkastning på sina investeringar.
Gruppundantaget gäller i dag för vertikala avtal mellan företag som har mindre än 30 procents marknadsandel. När det gäller direktförsäljningen behåller kommissionen en tröskel på 30 procents marknadsandel för en fordonsgrupp och tio procents marknadsandel för försäljning som görs av en distributör och tillverkaren genom dotterbolag.
Utkastet innehåller också ett ramverk för plattformarnas ekonomi. Även så kallade hybridplattformar, som både levererar varor och tjänster. Enligt utkastet kan skönjas en vilja från EU-kommissionen att klargöra det rättsliga systemet för marknadsplatser som exempelvis Amazon. Men det kan i framtiden sätta gränser inom bilindustrin – en tillverkare som lämnar uppgifter om sitt nätverk kan likställas en hybridleverantör av onlineförmedlingstjänster och nte kunna dra nytta av undantagsförordningen.
Införda ÅF-priser är tydligt en punkt som kommissionen får att se rött, även om de kallar det för en ”svart klausul i förordningen”. EU-kommissionen menar att ett högsta pris inte är konkurrensbegränsande, men att det kan begränsa prisfriheten.
Intresserade parter är välkomna att kommentera utkastet fram till den 17 september 2021.
Jag välkomnar en debatt inom bilbranschen om utkastet!
Läs hela utkastet här:
https://lnkd.in/gcE9GEE