0 0
Read Time:2 Minute, 22 Second

Bilia har fått upp farten efter uppsägningen av Volvo Cars och det är Mercedes som vd och koncernchef Per Avander hoppar in i när han trycker på gasen. 
Bilia har repat sig starkt efter chockbeskedet att Volvo Cars sade upp Bilias återförsäljaravtal i både Sverige och Norge, trots bra försäljningsvolym och kundnöjdhet. Bo Ericsson på SFVF kommenterade att uppsägningen ”skakade grunden för alla Bilias anställda, för alla i Volvos nätverk, för alla i bilbranschen”. 
Därefter kom uppköpen – Bilia tog över Upplands Motors Mercedes-del, Porsche i Skåne, Funnemarkbolagen i Norge (Toyota) och City Däck Öresund AB i Skåne samt Mercedeshandlare i Norrland. Däck är uppenbart en faktor till framgång.
Vid ett pressmöte noterade Bilia ett högre resultat än förra året för både bil- och serviceaffären. Första kvartalet 2021 ökade nettoomsättningen med 32 procent, andra kvartalet med 39 procent. 
– Med Mercedes fick vi med oss lastbilar, ett nytt affärsområde för Bilia. Lastbilsdelen ger en stabil intjäning, en trogen kundbas och en stor serviceaffär och vi tror att vi kan utveckla våra tjänster och koncept. Vi kommer göra skillnad i lastbilssegmentet, säger vd och koncernchef Per Avander.
Det är märket Mercedes som lyfts fram av Bilia. Volvo nämns bara som svar på en direkt fråga. 
– Vi tittar på fler möjligheter med Mercedes. Ser vi en bra, sund affär även utanför Sverige är vi intresserade. Det kan vi säga. Vi vill växa med Mercedes och ser möjligheter framåt med Mercedes, säger Per Avander.
Det görs med dedikerade dotterbolag och personal för de skilda märkena. Vi lär alltså få se fler uppköp framöver, både i Sverige och på kontinenten.
Norge är en marknad som visat störst förbättring i serviceaffären med riktigt bra tillväxt. Sveriges grus i dojan består av dålig efterfrågan på plåt & lack-verkstädernas tjänster.
Bilia går som tåget generellt med det näst högsta resultatet för ett kvartal och tre miljoner från ett nytt rekord, bra begagnatmarknad plus en exceptionell stark efterfrågan på nya bilar inte minst i Norge. 
Huvudbry är de förändrade skattereglerna för tjänstebilar i Sverige och hur det kommer att påverka segmentet. Just nu verkar tjänstebilsförare välja dyrare plug-in hybrider. 
Farhågorna kring onlineförsäljningen vill Avander avdramatisera. Återförsäljarna kommer behövas ändå. (Å andra sidan beror det förstås på hur affäravtalen är skrivna mellan GA och ÅF – Mercedes har en pågående diskussion om vem som får tillräkna sig affären om kunden väljer att trycka på KÖP från sin dator hemma istället för hos återförsäljaren).
Bilnytt.no har publicerat kommentarer från norska Biliachefen Frode Hebnes. ”Vi upplever för närvarande utomordentligt bra villkor på den norska bilmarknaden Bilia i Norge uppnåt rekordresultat för femte kvartalet i rad. Resultatet efter första halvåret är tre gånger högre än förra året”. 
Läs Bilias pressrelease om kvartalsrapporten här https://lnkd.in/g4gbhaT#automotive #automotiveindustry #cars

Happy
Happy
0 %
Sad
Sad
0 %
Excited
Excited
0 %
Sleepy
Sleepy
0 %
Angry
Angry
0 %
Surprise
Surprise
0 %
Föregående inlägg Fler än var 3:e åf ryker hos Stellantis!
Nästa inlägg Utkast från EU om gruppundantaget