Renault Nordic AB, som är ett helägt dotterbolag till Renault Group, har importerat Renaults personbilar, lätta transportbilar och reservdelar till Sverige sedan 2008. Efter ett problematiskt 2020 då försäljningen och omsättningen gick ned har marknadsandelarna sakta återhämtats.
Nu kan jag avslöja att Renault Group vill sälja distributionen i sju europeiska länder, bland annat i Sverige och Danmark (Renault Nordic). Övriga länder är Slovenien, Kroatien, Serbien, Ungern och Bulgarien.
Under första halvåret 2022 kommer verksamheten i dessa länder övergå till en importörsmodell istället för som i dag genom dotterbolag.
– Det stämmer att bolaget har för avsikt att sälja den nordiska verksamheten, men det finns inga papper påskrivna. Det är en ren avsiktsförklaring. Däremot har vi informerat samtliga återförsäljare i dag eftersom det är i enlighet med franska regler, säger Sverigechef Thomas Holm.
Pågår det förhandlingar med några intresserade köpare i dagsläget?
Det har jag ingen kännedom om, säger Thomas Holm.
Varför gör Renault Group det här?
– Man vill förbättra affärsverksamheten på de berörda marknaderna med en ny samarbetspartner. Det handlar om att optimera bolagets omkostnadsstruktur, förbättra konkurrenskraften och maximera likviditeten. Det är en del av en turn-aroundplan efter att Renault haft gigantiska förlustsiffror, säger Thomas Holm.
Renault har 20 samarbetspartners i ÅF-ledet – hur påverkar det här dem?
– Som jag sade, skälet att man gör det här är att man vill fortsätta utveckla vår affär i Norden. De söker en importörspartner med en stark finansiell grund, djup kunskap om den lokala marknaden och tidigare erfarenheter som importör och etablerade relationer med varumärkena inom Renault-Nissan-Mitsubishi-alliansen, säger Thomas Holm.
Finns det intressenter?
Det tror jag, säger Holm.
Avsiktsförklaringen offentliggjordes i dag, samma vecka som Renault 5 lanserats som elbil på bilmässan i München. Thomas Holm, som varit Sverigechef och försäljningsdirektör för Renault sedan 1 januari 2016 på kontoret i Kista, har inga planer på att lämna kontoret.
– Än så länge får de dras med mig. Det här är positivt, men jag kan inte gå in i detaljer varför. Jag har min bakgrund från importörsdelen. Båda lösningar har ”pros” och ”cons”. Importörsdelen – om affären går igenom – har fler pros än cons, säger Thomas Holm.
Renault brukar använda uttrycket ”Passion for life” för att symbolisera hur avslappnad man kan vara med en Renault och njuta av livets resa. Med ny logotype, som kom tidigare i år, kanske livets resa nu fortsätter genom att köra in på en privat väg.