1 0
Read Time:2 Minute, 28 Second

Det här ECG-mötet skulle handla om hållbarhet och den miljömässiga omställningen av industrin och flera biltillverkare var på plats för att understryka vikten av att deras partners går mot minimala utsläpp. Men det handlade också om billogistikens överlevnadsplan.

När biltillverkare vill minimera sina utsläpp ställs hårda krav på deras samarbetspartners.

– EU och regeringar kan driva på, men det är industrin som kommer behöva göra investeringarna, konstaterade Mike Sturgeon, vd för ECG.

Wolfgang Göbel, president för ECG, menade att företag inte har något val.

– Investerar du inte i den nya teknologin kommer du försvinna från marknaden. Det ställs krav både från EU-lagar och certifieringar, nationella mål och OEM. Kraven kommer ända från biltillverkarnas finansiärer, säger Wolfgang Göbel.

Martin Corner, vice president global supply chain management på Volvo Cars, medverkade via en länk och berättade om deras höga ambitioner med att kunna leverera en bil på 10-15 dagar istället för 44 dagar i dag, vilket i så fall är en otrolig förbättring.  

Det ska Volvo Cars uppnå med en process där de själva hanterar alla delar av bilköpet från kreditupplysning på kunden till leverans.

Den svåra kris som billogistikbranschen upplever just nu, när det inte finns några bilar att transportera, att hela branschen förlorat 4,5 miljarder i omsättning, gav upphov till ett möte med industrins representanter dagen före ECG-mötet. Vid mötet presenterades fem punkter som ingår i något de kallar ”survival plan”. 

För det handlar om att överleva den här krisen, så allvarlig är den. Styrelsen från ECG beskrev krisen som obalanserad eftersom den slår så skevt. Den drabbar inte hela branschen, inte ens hela transportsektorn, men redan i dag finns det transportföretag som är ärligt oroade över om de kommer överleva.

Överlevnadsplanen handlade om att OEM måste lämna så realistiska prognoser det går, att inte jaga ledtider, att tillåta en mer flexibel arbetsplanering hos logistikföretagen, att betala i tid och ha ett bra samarbete.

– Det enda vi kan göra är att skapa ramverk och diskutera med OEM. Det är egentligen enkelt – utan bilar kan vi inte transportera, men utan oss kan tillverkarna inte få sina bilar transporterade. Vi är beroende av varandra, säger Björn Svenningsen, vice president på ECG och annars på norska rederiet UECC.

På en fråga om att OEM nu ser över sina distributionslinjer – om de då möjligtvis är intresserade att ta över en del av distributionen själva var svaret enhälligt från Björn Svenningsen och Wolfgang Göbel:

– Varsågod! Välkomna i branschen! 

Men Mike Sturgeon, som haft diskussionen med flera OEM, menade att han inte upplevde att ett sådant intresse finns. 

– Däremot kan det öppnas nya möjligheter med onlineförsäljningen, exempelvis andra typer av transporter som hemtransporter av bilar direkt till kunderna och då kommer våra chaufförer vara de enda som träffar kunderna fysiskt, säger Mike Sturgeon. 

Wolfgang Göbel avslutade ECG-konferensen i positiva ordalag. 

– Krisen kommer försvinna, men vi kommer vara kvar och vara förberedda för framtiden.

Happy
Happy
0 %
Sad
Sad
0 %
Excited
Excited
100 %
Sleepy
Sleepy
0 %
Angry
Angry
0 %
Surprise
Surprise
0 %
Föregående inlägg Myror inspirerar självkörande bilar