0 0
Read Time:2 Minute, 39 Second

I detta numret av Motorbranschen (september 2021) skriver jag om komponentproblematiken. Bland annat tar jag upp en intressant undersökning som beställts av ECG (The Association of European Vehicle Logistics) som för ett par veckor sedan bedömde att den förväntade produktionen för de tyska biltillverkarna kommer minska med 400 000 fordon jämfört med ett vanligt år. Den siffran har säkert ökat sedan dess.
Orsaken är komponentbristen, pandemin och en stark återhämtning av marknaden. Redan nu kan vi se återförsäljares showrooms gapa tomma på bilder från hela Europa. 
Bara för att man gjort en felbedömning en gång behöver den inte upprepas. (Det var en förtäckt uppmaning till politikerna!)
60-70 procent av alla halvledare som europeiska tillverkare använder importeras från Kina och Taiwan. Det tillverkas fler elbilar och premiumbilar i Europa. Det gör att 37 procent av alla halvledare i Europa används i bilindustrin. Globalt är den siffran 10 procent.
Det borde få många politiker att börja fundera. Och det lär inte bli bättre.
Det behövs ungefär 1 500 halvledare i en bil med förbränningsmotor, tre gånger så många i en elbil. 
Analytikerna i undersökningen delar upp drabbade bilar i försenade bilar, tillfälligt borttagna bilmodeller som inte går att producera just nu och bilar som omprioriteras. Det innebär att producenterna nu verkar passa på att se över sin produktion. Billigare massproducerade modeller, som ger sämre marginal, flyttas bak i produktionskön och mer exklusiva premiumbilar, som ger hög marginal, får förtur. Producenterna pratar plötsligt om värde snarare än volymer. 
Om den här utvecklingen pratas det alldeles för lite om i bilindustrin!I detta numret av Motorbranschen (september 2021) skriver jag om komponentproblematiken. Bland annat tar jag upp en intressant undersökning som beställts av ECG (The Association of European Vehicle Logistics) som för ett par veckor sedan bedömde att den förväntade produktionen för de tyska biltillverkarna kommer minska med 400 000 fordon jämfört med ett vanligt år. Den siffran har säkert ökat sedan dess.
Orsaken är komponentbristen, pandemin och en stark återhämtning av marknaden. Redan nu kan vi se återförsäljares showrooms gapa tomma på bilder från hela Europa. 
Bara för att man gjort en felbedömning en gång behöver den inte upprepas. (Det var en förtäckt uppmaning till politikerna!)
60-70 procent av alla halvledare som europeiska tillverkare använder importeras från Kina och Taiwan. Det tillverkas fler elbilar och premiumbilar i Europa. Det gör att 37 procent av alla halvledare i Europa används i bilindustrin. Globalt är den siffran 10 procent.
Det borde få många politiker att börja fundera. Och det lär inte bli bättre.
Det behövs ungefär 1 500 halvledare i en bil med förbränningsmotor, tre gånger så många i en elbil. 
Analytikerna i undersökningen delar upp drabbade bilar i försenade bilar, tillfälligt borttagna bilmodeller som inte går att producera just nu och bilar som omprioriteras. Det innebär att producenterna nu verkar passa på att se över sin produktion. Billigare massproducerade modeller, som ger sämre marginal, flyttas bak i produktionskön och mer exklusiva premiumbilar, som ger hög marginal, får förtur. Producenterna pratar plötsligt om värde snarare än volymer. 
Om den här utvecklingen pratas det alldeles för lite om i bilindustrin!

Happy
Happy
0 %
Sad
Sad
0 %
Excited
Excited
0 %
Sleepy
Sleepy
0 %
Angry
Angry
0 %
Surprise
Surprise
0 %
Föregående inlägg Ny uppdragsgivare i bilindustrin!
Nästa inlägg Tack för mig, Motorbranschen!