0 0
Read Time:2 Minute, 12 Second

Med fler bilmärken från Asien ökar behovet av rostskyddsbehandling. De importerade bilarna är ofta inte förberedda för det nordiska klimatet. Företaget Dacar i Hässleholm räknar med ett uppsving nästa år.

Johan Richard på Dacar har fått mer att göra efter att fler asiatiska elbilsmärken sökt sig till den nordiska marknaden. Dacars Dinitrol-stationer genomför 10 000 behandlingar varje år.

– Några bilproducenter rostskyddsbehandlar bilarna innan de lämnar fabriken, men de asiatiska bilarna levereras inte alltid till länder där rostskydd behövs, därför behandlar vi bilarna i importhamnen och på våra stationer runt om i Sverige, säger Johan Richard.

Dacar har ett 30-tal stationer från Vellinge i söder till Skellefteå i norr.

I vissa fall verkar det som om elbilar rostar enklare än fossildrivna bilar. Det beror på flera faktorer – att bilarna inte är rostskyddade vid leverans, kombinationen av metaller för att få så låg vikt på bilen som möjligt och i vissa fall krypström på el- och hybridbilar som accellererar rostprocessen. Det blir en galvanisk spänning i karossen som tillsammans med fukt gör att det rostar. 

– Sett från rostsynpunkt är det nordiska klimatet idealiskt med hög luftfuktighet, rätt temperatur och saltade vintervägar. Det är ett rostintensivt klimat som går hårt åt bilarna, säger Johan Richard.

På forskningsinstitutet Rise har man undersökt rostskyddet på bilar sedan slutet på 80-talet. I den senaste undersökningen 2014 sågade man itu 4-7 år gamla krockskadade bilar från bilskrotar runtom i Norden för att undersöka förekomsten av rostangrepp.

– Generellt sett kan vi säga att rostskyddet har blivit bättre och numera använder de flesta biltillverkare förzinkat stål eller aluminium och plast på detaljer, till skillnad från kolstål, säger rostexpert Bo Rendahl på Rise.

Men att det är någon större skillnad på rost på elbilar och fossildrivna bilar vill Rendahl inte skriva under på.

– Batteridrivna bilar har ganska höga spänningar och går det ut krypström i karossen och det finns fukt kan det leda till korrosionsangrepp, men normalt sett sker det inte, säger Rendahl.

Största orsaken till rost är fortfarande vägsaltet på vägarna. Rendahl rekommenderar att tvätta bilen ofta under de fyra vintermånaderna. 

Dinitrol-stationerna rekommenderat rostskyddsbehandling vartannat eller var tredje år.

– På stationerna tar de loss hjul och plastkåpor, tvättar och torkar bilen innan den behandlas. I kåporna samlas grus, damm och salter. Kombinationen av fukt, salt och syre underlättar för rost på bottenplattan och i hjulhusen, säger Johan Richard.

Johan Richard säger att främsta anledningen till rostskyddsbehandling är krocksäkerhet, eftersom karossen har en bärande del.

Claes Åström, vd SFVF:

– Vi kommer noga följa den här utvecklingen tillsammans med våra medlemsföretag där bland andra Dacar ingår.

Happy
Happy
0 %
Sad
Sad
0 %
Excited
Excited
0 %
Sleepy
Sleepy
0 %
Angry
Angry
0 %
Surprise
Surprise
0 %
Föregående inlägg Tack för mig, Motorbranschen!
Nästa inlägg Med uppdateringar via nätet ökar krav på utbildning för fria verkstäder