BMW kommer också att börja jobba med agentmodellen, men när den ska införas och hur affären kommer se ut för återförsäljarna är inte officiellt.
Det var i måndags som bilsighten i Norge Bilnytt avslöjade att BMW Group Norge går över till agentmodellen. Marius Tegneby, kommunikationschef för norska BMW-importören bekräftade bytet av försäljningsmodell.
Nu kan jag avslöja att även Sverige kommer gå över till agentmodellen.
– I takt med att kundernas förväntningar förändras, digitaliseringen ökar och onlineförsäljningen av fordon expanderar, ser vi för oss själva en framtid i Europa med en agentmodell, säger informationschef Carl Lindvall på BMW.
– Denna nya försäljningsmodell kommer vi nu utveckla tillsammans med våra återförsäljare, som även i framtiden utgör ryggraden i vår vidare försäljningsframgång, säger Lindvall vidare.
BMW menar att man med agentmodellen får en hållbar, framgångsrik och lönsam försäljningsmodell för BMW Group.
– Vår sälj- och marknadsföringsstrategi fokuserar på kundlojalitet och en sömlös, digital och fysisk kundupplevelse av högsta klass. Den nya försäljningsmodellen ska gynna alla parter: våra kunder, våra återförsäljare och BMW Group, säger Carl Lindvall.
Samtidigt meddelar Lindvall att tidpunkten för implementeringen kommer annonseras senare.