Det kallas ”over-the-air-uppdateringar” (OTA) – software-uppdateringar via mobil dataöverföring. Det handlar om en omställning för att få bilägare att regelbundet uppdatera bilars funktioner, i början gratis, men sedan till ett pris. Men enligt Volkswagen skaffar allt för få fria verkstäder rätt utbildning för att hjälpa kunder vid problem.
Volkswagen fortsätter sin omställning till en ”mjukvaruorienterad mobilitetsleverantör” med sina ID-modeller. Tidigare har uppdateringarna bara varit möjliga för de som ingått i ”ID First Movers Club”, alltså en mer sluten grupp, men nu ska uppdateringarna vara tillgängliga för alla ägare till ID.3 och ID.4 i Sverige.
Den senaste uppdateringen som VW erbjuder handlar om att förbättra bilens igenkänning av omgivningen med hjälp av en kamera som nu också lättare ska identifiera motorcyklar längst vägen, information om hur man kan köra energisnålt och ett förbättrat infotainmentsystemet.
Volkswagens VD Ralf Brandstätter meddelade nöjt på sociala media att uppdateringarna skulle utgöra en grund för helt nya digitala upplevelser för bilföraren, men för bilföretaget kommer den digitala affärsmodellen vara nyckeln till hög lönsamhet.
Kunden kommer kunna köpa en bil och sedan få den inte bara uppdaterad utan rent av förbättrad. I början är programvaran gratis för kunderna, åtminstone för en årliga uppdatering, men därtill kommer tjänster ska kunna beställas ”efter behov”. Då kommer det förstås att kosta.
VWs märkeschef Klaus Zellmer har sagt att de hoppas tjäna hundratals miljoner euro extra i intäkter de kommande fem åren på uppdateringarna.
Biltillverkaren gör själv liknelser med uppdateringar av smartphones med många snabba och regelbundna förbättringar. Samtidigt behåller biltillverkaren kontakten med sina kunder, en kontakt som tidigare bara var förbehållen återförsäljarna och verkstäderna.
– Det bästa med uppdateringarna är att man alltid har tillgång till den senaste mjukvaran och funktionerna och därmed kan säkerställa att man har en bil som utvecklas utan att man ska behöva besöka en verkstad, säger Volkswagens kommunikationschef Marcus Thomasfolk till Fordonsproffs.
Det har redan kommit in kunder till verkstäderna som har haft problem rent allmänt med programvaror i bilarna – alla märken förstås – kommer alla verkstäder kunna hjälpa till med de här problemen?
– För att kunna hjälpa till med problemen som uppstår behöver verkstäderna ha tillgång till relevant kunskap och adekvat utrustning. Det har alla våra auktoriserade verkstäder, säger Marcus Thomasfolk.
– Vi tillhandahåller också en teknisk lösning som gör det möjligt för fristående verkstäder att utföra uppdateringarna, men det är väldigt få som tillämpar detta samt går våra utbildningar och därför saknar de kompetens för att hjälpa kunderna med detta, säger Marcus Thomasfolk.
SFVF har länge arbetat för att de oberoende verkstäderna ska ha samma tillgång till information och utbildning för att hålla jämna steg med de auktoriserade verkstäderna.
– Att vidareutbilda sig för att möta framtida behov kommer att vara en nyckel till framgång för alla våra verkstäder. Om Volkswagen ser till att det finns utbildningar ska vi se till att fylla dem, säger SFVFs vd Claes Åström.
Artikeln skriven av mig och hämtad från https://fordonsproffs.eu