0 0
Read Time:1 Minute, 35 Second

Enligt mina källor och uppgifter till spanska branschtidningen La Tribune de Automación kommer Stellantis gå över till agentavtal för sina återförsäljare. De nya affärsvillkoren kommer läggas fram för att gälla från den 1 juni 2023 då det nya nätverket ska träda i kraft. De gamla återförsäljaravtalen sades nyligen upp för alla Stellantis återförsäljare i Europa. Först ut med agentavtal är DS och Alfa Romeo, därefter Lancia och transportbilar. 2027 är, enligt mina källor året då även personbilar ska inkluderas. Redan 1 juni 2023 startar ett pilotprojekt i Österrike, Belgien och Nederländerna. Därmed tar inte otippat Stellantis över kontrollen, skaffar sig incitament att kunna fastställa priserna på bilarna, få bättre kontroll över investeringar och utbildningar. Enligt uppgift kommer återförsäljarna fortsätta hantera försäljningen, leverera fordon mot en fast provision plus en rörlig del för uppfyllt mål. Fler detaljer lär sippra ut när återförsäljarna de kommande månaderna får ta del av de nya kontrakten. Enligt La Tribune de Automación har Stellantis 329 återförsäljare i Spanien med 35.000 anställda, något som drastiskt kommer att minska till ett hundratal distributörer. En återförsäljare per provins, om inte området är geografisk stort. Det kommer också finnas krav på att representera ett visst antal märken av Stellantis bilar. Det innebär redan att mindre återförsäljare slås ihop med andra. Enligt källor till tidningen prioriterar Stellantis kontinuitet hos tidigare PSA-säljare framför FCA-säljare.
Vad det här innebär för svenska återförsäljare är för tidigt att säga. Märken som Peugeot och Opel, som i dag styrs av generalagenten KW Bruun har haft tuffa affärsvillkor även tidigare. Så tuffa att dialogen mellan återförsäljarnas förening och generalagenten flera gånger helt upphört. I tidningen Motorbranschen har jag flera gånger skrivit om kritiken mot generalagenten.
Därtill kommer de omförhandlade gruppundantagsreglerna. Är agentavtalen ett sätt att kringgå de här reglerna? Vi vet inte säkert förrän regelverket ligger på bordet. 
Ingen kan i alla fall säga att inte bilbranschen rör på sig!

Happy
Happy
0 %
Sad
Sad
0 %
Excited
Excited
0 %
Sleepy
Sleepy
0 %
Angry
Angry
0 %
Surprise
Surprise
0 %
Föregående inlägg Peugeot-ÅF fick rätt mot importör
Nästa inlägg Fler än var 3:e åf ryker hos Stellantis!