0 0
Read Time:9 Minute, 20 Second

Vroom….Tesla svischar förbi som en raket och är långt före de andra elbilsbolagen med ett stratosfäriskt högt börsvärde. I hajpens kölvatten kommer elbilskonkurrenterna, trots att de knappt har börjat producera några bilar. Elbilsracet lär fortsätta tills bubblan spricker. Enligt den oberoende aktieanalytikern Peter Malmqvist på Aktiespararna kan det blir snart.

Den här artikeln var först publicerad i tidningen MOTOR nr 2/2022.

Tesla levererade nära en miljon elbilar under 2021. Börsvärdet är i skrivande stund fyra gånger så stort som Toyotas och nio gånger så stort som Volkswagengruppens och faktiskt större än de tolv största bilbolagen på börsen tillsammans. 

Elon Musk ska i vår lansera Model S Plaid EV i Kina och öppnade nyligen ett showroom i Xinjiang. Teslas tech-konglomerat investerar även i mjukvara för självkörande bilar, solcellsprodukter, höghastighetstunnlar med mera. Tesla går sin egen väg och planerar att bryta sin egen litium i gruvor i Nevada för att säkerställa att de har tillräckligt med råmaterial till batterier.

Under 2021 fortsatte börsbubblan kring elbilsbolag att växa. I oktober blev Tesla ett av fem mest värdefulla amerikanska bolag med ett värde på över tusen miljarder dollar. Samma månad tillförde Tesla 446 miljarder dollar i börsvärde – lika mycket som två McDonalds, enligt en jämförelse i Financial Times. 

Köpoptioner har varit en viktig drivkraft för Teslas finansiella kraft och amatörinvesterare har tjänat pengar på att slå vad om företagets börskurs. 

Elbilsbolagen Lucid och Rivians aktievärde har stigit av bara farten, utan att företagen kunnat redovisa någon verklig försäljning utan endast preliminära förbeställningar. 

Amatörer på börsen har stor makt utan att nödvändigtvis vara så intresserade av de företag de investerar i.

– Det är helt klart en renodlad elbilsbubbla. Bubblan spricker när Teslas försäljning och tillväxttal börjar plana ut, vilket förmodligen blir under det här året med tanke på hur starka både Volkswagen och Hyundai/Kia är i dagsläget, säger Peter Malmqvist.

Per H Börjesson, vd Investment AB Spiltan, skulle aldrig köpa aktier i Tesla.

– Det är min och många andras åsikt att Tesla är extremt övervärderat, men de har lyckats ändå. Det är självklart helt ologiskt att de skulle ha en högre värdering än alla andra biltillverkare ihop. De måste klara av att producera och nå ut på massmarknaden. Det blir tuffare ju större de blir, säger Per H Börjesson.

Bubblor kan, enligt Börjesson, hålla i sig längre än man tror och man ska inte underskatta hur stark trenden är. Det kan vara farligt att spekulera i att aktierna ska gå ned. 

– Med tanke på Elon Musk och alla hans raketer och high speed-tunnlar i Los Angeles skulle jag aldrig köpa aktier i hans bolag. Det är alldeles för hög risk och de är för högt värderade, säger Per H Börjesson.

– Den intressanta frågan är hur det kommer gå på längre sikt nu när de traditionella bilföretagen kommer med elbilar, samtidigt som Teslas köpare historiskt varit näst intill fanatiska. Frågan blir hur Tesla ska lyckas nå den stora mängden bilköpare med sitt koncept när de traditionella biltillverkarna har fördelen med sina återförsäljarnätverk, säger Per H Börjesson.

En del av förklaringen kring varför elbilar är så högt värderade är att elektrifieringen är en del av lösningen på klimatproblemet. De subventioneras nationellt och EU erbjuder 750 miljarder euro i fonder för miljövänlig teknik. 

Enligt Mikael Wickelgren, docent i företagsekonomi på Högskolan i Skövde, är det förhoppningar om förändring i värde som är det som spelar störst roll för förändringarna av köp- och säljkurser.

– Investerare i hypade elbilsföretag har olika mål med hur länge de vill inneha tillgångarna. De tittar efter framtidsbranscher med god potential och stark tillväxt. Alla är intresserade av framtidens energiförsörjning, transportmedel och företag, säger Mikael Wickelgren.

Att företagen är högt värderade redan innan en börsintroduktion är ett resultat av en kommunikationsstrategi.

Aktieanalytiker Peter Malmqvist: 

–  Jag har aldrig sett ett bolag i den här storleken vara så extremt högt värderat i förhållande till vad de presterar. Hur jag än räknar på Tesla och tar ett långt tidsperspektiv på fem år, förlitar mig på företagsledningens prognoser om 50 procents tillväxt per år de kommande fem åren och bruttovinst på 25 procent av intäkterna kan jag ändå bara komma till en tredjedel av det värde de har på börsen, säger Peter Malmqvist.

När Peter Malmqvist räknar på Teslas värde utifrån årsvolymen 2021 på 860 000 fordon fick han fram att en Tesla är värd 7-8 miljoner kronor per såld bil. Jämförelsevis är Volkswagen värd ungefär 150 000 kronor och Polestar beräknades sälja 30 000 bilar 2021 är då värd 2,5 miljoner per såld bil.

Varför ser inte alla det orimliga i jämförelsen? 

– Därför att aktiemarknaden delvis drivs av kortsiktig spekulationsiver. Vi analytiker har varnat i flera år och ingen lyssnar. Det är som ett rouletthjul, som i takt med att aktien stiger och allt fler blir intresserade, ger allt större vinstchanser, säger Peter Malmqvist.

Nyligen blev Elon Musk utsedd till Person of the Year av Time Magazine efter att han i princip helt själv byggt en marknad för elektriska bilar. I en intervju i Financial Times gav Elon Musk lång näsa åt bilindustrin som kallat honom och företaget för ”fools and frauds”, och hävdat att hans elbil aldrig kunde fungera, få tillräckligt med räckvidd och marknad.

Elon Musk är världens rikaste person med 66,3 miljoner följare på sociala medier. 

– Den snabba informationsteknologin gör att börskurserna fluktuerar jättesnabbt vilket leder till volatila aktiekurser. Aktiemarknaden reagerar kraftigt på rykten. Och det går fort, säger Wickelgren.

Vad många inom bilindustrin hade fel om beträffande Tesla var förmågan att köra ifrån sina konkurrenter. Tesla säljer fortfarande fler elbilar än någon annan. Credit Suisse har uppskattat Teslas kapacitet till en produktion av 1,5 miljoner bilar i år. 

Det finns exempel på tidigare elbilsbolag som fått höga vinster och sedan kraschat. Nikola är ett exempel, värderat till 26 miljarder dollar förra sommaren. De planerade samarbete med GM med en elektrisk pickup. Nu utreds företaget av myndigheterna. Grundaren och förre vd:n anklagas för att ha lurat investerarna. 

Lordstown är ett annat exempel – en elektrisk lastbil som hyllades av Donald Trump men som nu utreds för påstående om bedrägeri. Båda företagen kom till börsen genom spac-förfaranden (en så kallad omvänd fusion, Special Purpose Acquisition Company). 

Anledningen till varför företag använder spac-metoden är att försöka undkomma den administrativa omständliga process som krävs för en börsintroduktion i USA. Polestar är nästa elbilsbolag på tur att introduceras genom spac. 

En hög värdering på börsen aktualiserar frågan hur solida elbilsbolagen egentligen är. De företag som ger ut aktier och säljer över börsen får in pengar, men när aktierna är satta på börsen kommer det inte in pengar mer än om de ger ut nya aktier och tar in mer aktiekapital. 

– Däremellan handlar det om hur bolaget omskrivs, vilket leder till att man kan lyfta fram värderingen av företagsaktierna. Går det bra för ett företag avspeglas det av börskursen och i vissa fall kan de planera en nyemission. Nyemissioner bör göras med sans och balans eftersom det leder till att värdet på aktierna spädes ut, säger Mikael Wickelgren.

Den traditionella bilbranschen är ledande inom industriell verksamhet och lågt värderad på börsen. Peter Malmqvist kallar personbilsbranschen för världens tuffaste industri.

– Allt nytt som kommer inom produktionsteknologi, materialval och tekniska innovationer kommer från bilbranschen, som ständigt tvingas vara innovativ till höga kostnader. Branschen är också utsatt för markanta modesvängningar, säger Peter Malmqvist.

Bilindustrin påverkas även starkt av politiken.

– Det finns ingen annan bransch där politiker går in och ändrar beteenden och köpmönster som den gör med personbilar. Det finns inga bilföretag som ser en framtid på marknaden om man bekämpar politiska beslut, säger Peter Malmqvist.

Dessutom påverkas personbilsbranschen av att marknaden från ett ekonomiskt perspektiv blir mer stabil om den domineras av tre, fyra större företag som står för 60-70 procent av marknaden och därtill mindre företag. Malmqvist tar lastbilsbranschen som exempel med stora spelare som Volvo, Scania och Daimler och några mindre som MAN och Iveco.

Ju mer bilföretagen pratar om sina elbilsplaner, desto mer höjs även deras aktiekurser. Hypen smittar. Börskursen höjdes för Toyota efter att de i december berättade att de 2030 ska ha en tillverkning av 3,5 miljoner elbilar per år. 

Enligt nyhetsbyrån Reuters krävs en total investering på 515 miljarder dollar de närmaste tio åren för bilföretagen för att klara omställningen till elektrifieringen. Mest investerar Volkswagen-gruppen och därefter Daimler, Stellantis, Ford, GM och BMW. Tesla investerar bara drygt 20 miljarder dollar.

Det är alltså de traditionella bilföretagen som drar den största delen av kostnaderna för omställningen. Medan elbilsbolagen kan vända sig till aktieinvesterarna för kapital får de traditionella bilproducenterna förlita sig på surt förvärvade kassaflöden.

– De är förankrade i befintliga affärsmodeller och måste leva på intäkter från gamla affärer och samtidigt röra sig mot nya produkter och ny teknik, säger Mikael Wickelgren.

Enligt analysföretaget Mordor Intelligence beräknas omsättningen för elbilsmarknaden öka med en årlig tillväxttakt på över 28 procent de kommande åren. När de listar aktier för elbilsbolag som presterat bäst avkastningsmässigt 1, 3 respektive 5 år sedan visar sig något intressant. Fem år sedan var Tesla den självklara vinnaren, tre år sedan låg Tesla tvåa och för ett år sedan låg Tesla trea. Bland de traditionella biltillverkarna har Volkswagen slagit sig in på listan det senaste året.

Det är alltså inte längre bara Tesla där ute. Nyligen kom BMW med sin i4, iX och iX3. Hyundai har avvecklat utvecklingen av fossilbränslemotorer för att fokusera på elektricitet. Volkswagen kommer med nya modeller. Tesla bör titta sig lite extra i backspegeln. Förra året var VW ID.4 Sveriges mest sålda elbil med 3 708 sålda bilar, vilket kan jämföras med 3 104 sålda Tesla Model 3.

Volkswagen planerar att bygga sex batterifabriker i Europa före 2030 och investerar globalt i infrastruktur och knyter samarbeten med leverantörer – en dyr läxa efter komponentbristen.

– Att Volkswagenkoncernen började stort med elbilar är den bästa hjälp som Tesla kunde få. Helt plötsligt är det inte bara vissa entusiaster som kan köpa elbil. Elbilen har blivit en statussymbol. I välbärgade villaområden ska det vara en kabelbox i garageuppfarten, säger Peter Malmqvist.

De närmaste åren tror Malmqvist att Volkswagen och Hyundaikoncernen kommer vara Teslas hårdaste konkurrenter. 

– När nu Volkswagen börjar rulla ut via sitt globala återförsäljarnätverk tar de över ledningen. De kommer definiera vad som är miniminivåer på service och finansieringslösningar på ett sätt som Tesla bara kan försöka hänga med på. Om jag får gissa är Volkswagen fyra gånger så stora som Tesla om två år, säger Malmqvist. 

Analysföretaget EV-Volumes tror att det är de traditionella bilföretagen ihop med Tesla som 2025 står för 93 procent av alla elbilar som säljs. Enligt en annan analys kommer elbilar stå för 45 procent av den globala försäljningen 2030. Elbilsbolagen startade börsåret 2022 med stora svängningar efter att Amazon.com Inc, en av Rivians ägare, meddelat att de även kommer beställa transportbilar från Stellantis. När Rivian dessutom gick ut med att de räknade med förluster i minst fyra år till föll aktien. 

Happy
Happy
0 %
Sad
Sad
0 %
Excited
Excited
0 %
Sleepy
Sleepy
0 %
Angry
Angry
0 %
Surprise
Surprise
0 %
Föregående inlägg Motor: Smart laddning
Nästa inlägg Motor: Sverige saktar in