1 0
Read Time:1 Minute, 23 Second

Enligt en ny studie av amerikanska anlysföretaget We Predict är det mer än dubbelt så dyrt att serva en elbil jämfört med en fossildriven bil. We Predict har studerat 19 miljoner fordon mellan 2016 och 2021 och jämfört kostnader. Skillnaden är störst i början av driften, men jämnas ut med tiden.
Enligt undersökningen är elbilar 2,3 gånger dyrare än bilar med förbränningsmotorer efter bara tre månaders drift. Efter ett års drift är elbilar 1,6 gånger dyrare. Den minskade skillnaden tros bero på lägre underhålls- och reparationskostnader. 
Undersökningen visar också att verkstadsteknikerna fick lägga 1,5 gånger mer tid på att reparera elbilar och att kostnaden för deras arbetsinsats ökade med 1,3.
Ja visst, det här är säkert väntat i en transformationstid, men inget jag hört att det pratats om så mycket i branschen. Det här är något som direkt kommer påverka konsumenternas plånböcker! Och återförsäljarnas/verkstädernas!
Majoriteten av verkstadsjobben som We Predict noterat handlade om specifika elbilskomponenter, som problem med sladdar och laddning. Elbilar hade en högre grad av problem med hjulen, något som tros bero på att fordonet slits mer med tunga batterier och att den totala vikten därmed blir tyngre.
Intressant var också att det skilde stort mellan olika märken. Nu är det här en studie på amerikanska marknaden, men enligt We Predict vann Ford Motors Mustang Mach-E prisjämförelsen. Efter tre månaders drift kostade Mach-E 93 dollar per fordon i service, Audi E-tron 366 dollar, Porsche Taycan 667 dollar och Jaguar I-Pace 834 dollar. 
Det får en att fundera över hur det här kan påverka svenska verkstäder. 
Kom ihåg var ni läste det först!

Happy
Happy
0 %
Sad
Sad
0 %
Excited
Excited
0 %
Sleepy
Sleepy
0 %
Angry
Angry
0 %
Surprise
Surprise
0 %
Föregående inlägg Natalia at Axess Logistics is a fantastic ambassador for female truck drivers
Nästa inlägg Hallå svenska verkstäder!