Efterfrågan på material fortsätter att tvinga biltillverkarna att välja att producera premiumbilar som ger hög marginal, minska användandet av vissa komponenter och snåla på halvledare. Samtidigt får vi vänta till 2029 för att se försäljningsnivåer som vi hade före pandemin. Det framgår av en rapport om bilindustrin från ECG.
Lobbygruppen ECG (the Association of European Vehicle Logistics) har gett analysföretaget Ultimamedia i uppdrag att lämna en redogörelse för hur bilindustrin kommer se ut 2022. Analysföretaget konstaterar att ekonomin fortsätter påverkas av olika varianter av Covid-19 och att det saktar ned en återhämtning under 2022.
Efterfrågan i bilindustrin ökar, men hålls tillbaka av komponentbristen. Bilproduktionen tros öka något jämfört med förra året, men först 2027 kommer vi se nivåer som gällde före pandemin. Försäljningen spås också öka något jämfört med förra året, men först 2029 kommer vi se bilförsäljning som motsvaras för-pandemisk nivå.
Bristen på råvaror tvingar biltillverkare att välja att producera bilar som ger hög marginal och snåla på vissa komponenter och halvledare.
Bristen på chaufförer, som är värre i vissa länder än andra inom EU, påverkar industrin negativt.
Brister inom gruvindustrin påverkar brytningen av metaller som litium, vilket gör att man tvingar industrin att leta efter nya arbetssätt att hitta metaller på.
Flera regler inom EU gör att bilföretag forcerar transformationen till mer miljövänliga bilar, vilket i sin tur ökar efterfrågan av vissa råvaror.
Ultimamedia konstaterar slutligen att receptet till en global återhämtning ligger i att fler av den globala befolkningen vaccineras, att nya virusvarianter kontrolleras, vilket i sin tur minskar risken för lockdowns och komponentbrister.