Familjeföretaget Autogruppen i Lund och Helsingborg har haft det ganska ödsligt i bilhallen senaste månaderna eftersom det är brist på bilar och långa väntetider på beställningar från fabrik. – Som tur är har vi haft mycket att göra på verkstaden och skadeverkstaden, säger Mikael Schöld, vd för Autogruppen.
Autogruppen i Lund och Helsingborg är auktoriserade återförsäljare för Peugeot, Citroen, DS, FIAT, Alfa Romeo, Jeep och Abarth. De har också verkstad, skadecenter och däckhotell.
– Vi har haft mycket att göra både på service- och skadesidan. Verkstaden har räddat oss nu när bilindustrin drabbats av komponentbrist. Samtidigt märker vi av komponentbristen på vissa reservdelar som har hiskeligt långa väntetider, säger Mikael Schöld.
Han har kunder som fått vänta på rätt delar i flera månader och det är en utmaning att hålla kunderna på gott humör.
– Både kunderna och försäkringsbolagen blir frustrerade att det tar lång tid, men vi kan bara vänta på att delarna ska komma. Dessutom har många kunder rätt till hyrbil, men det finns inga heller, säger Mikael Schöld.
Till årsskiftet kommer Mikael Schöld att öppna en anläggning till för att lansera ytterligare minst ett nytt bilmärke, men än så länge vill han hålla det hemligt vilket märke det gäller.
Värre än under pandemin
Situationen hos nybilsförsäljarna är värre i dag än under pandemin efter att biltillverkarna drabbats av komponentbrist. Det gäller inte bara halvledare, som det skrivits mycket om i media, utan fyllnadsmaterial till bilsäten, rågummi till däck och plast till olika bildelar. Orsaken till bristerna är till mångt och mycket en konsekvens av pandemin, då många av tillverkarna tvingades ha stängt på grund av bestämmelser om lockdown i de olika länderna.
Konsekvensen är att tusentals bilar nu står uppställda på lagerområden och runt fabrikerna i väntan på sista delarna så att de kan transporteras till sina återförsäljare. På grund av garantiregler får bilarna inte lämna fabrikerna om de inte är helt färdigbyggda.
Säljs bra med bil
För att göra det än värre för bilhandlarna säljs det bra med bilar i Sverige. Orderingången är ganska stor, men kunderna börjar visa irritation över att ledtiderna är så långa. Handlarna vet inte heller vad de kan lova kunderna – när kan bilen levereras?
Det betyder i och för sig goda tider för försäljning av begagnade bilar.
Fordonsproffs skrev nyligen om Kvdbil som säljer fler bilar, trots att de allra flesta är fossildrivna. Priserna på begagnade bilar går också upp eftersom det är fler intressenter på varje bil. Bilköpare som inte orkar vänta på en ny bil väljer en lättare begagnad bil och privatpersoner behåller sina bilar längre.
Foto: Ägaren Sebastian Schöld till vänster och servicemarknadschef Daniel Qvick till höger.